24 października 2025 roku uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego w Brodnicy mieli okazję uczestniczyć w inspirującym projekcie edukacyjnym „Pokolenie Z na tropie innowacyjnej nauki”, organizowanym przez Wydział Nauk Biologicznych UKW w Bydgoszczy, skierowanym do szkół ponadpodstawowych z województwa kujawsko-pomorskiego.
Celem programu jest pokazanie młodzieży, że biologia to nie tylko podręczniki i szkolne lekcje, ale przede wszystkim fascynujący świat, który można odkrywać poprzez własne doświadczenia – w laboratorium i w terenie.
Nauka przez działanie
Projekt umożliwił uczniom:
• udział w profesjonalnych warsztatach biologicznych na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy,
• pracę z nowoczesnym sprzętem, takim jak mikroskopy, okulary VR
• zajęcia terenowe w Ogrodzie Botanicznym UKW oraz Leśnym Parku Kultury i Wypoczynku „Myślęcinek”,
• kontakt z naukowcami i inspirującymi mentorami.
Grzybowa przygoda z aplikacją
Szczególnym punktem programu były warsztaty pt. „Grzybowa przygoda z aplikacją”, prowadzone przez dr Annę Frymark-Szymkowiak oraz dr inż. Magdalenę Kulczyk-Skrzeszewską. Zajęcia trwały łącznie 3 godziny zegarowe i odbywały się w dwóch grupach – naprzemiennie w laboratorium i w terenie na obszarze Ogrodu Botanicznego UKW.
Podczas warsztatów uczniowie poznawali świat grzybów wielkoowocnikowych, ich rolę w ekosystemach oraz metody ich identyfikacji. Wykorzystując aplikację „Na grzyby”, uczestnicy uczyli się, jak filtrować wyniki generowane przez sztuczną inteligencję i weryfikować je pod mikroskopem. Zajęcia podkreślały znaczenie dowodów naukowych w procesie badawczym oraz uczyły krytycznego podejścia do technologii. Dzięki aplikacji uczniowie mogli również tworzyć społeczności tematyczne, dzielić się wiedzą i angażować w działania obywatelskie, co sprzyjało rozwijaniu pasji i świadomości ekologicznej.
Projekt „Pokolenie Z na tropie innowacyjnej nauki” to doskonały przykład, jak nowoczesna edukacja może inspirować młodzież do aktywnego poznawania świata przyrody. Jesteśmy dumni, że nasi uczniowie z zaangażowaniem uczestniczyli w tej naukowej przygodzie!














